کابل هوایی چیست ؟
کابل هوایی چیست ؟ هادی یا کابل هوایی Aerial bundled cable یکی از مهمترین مؤلفه های خطوط سربار است. انتخاب نوع کابل هوایی مناسب برای خطوط سربار به اندازه انتخاب اندازه هادی اقتصادی و ولتاژ انتقال اقتصادی مهم است
کابل هوایی مخابرات
کابل مخابرات یکی از کابل های پرکاربرد در زمینه برقراری ارتباط است. این گونه کابل ها برای انتقال سیگنال های مخابراتی به کار می روند. کابل هوایی مخابراتی استاندارد، معمولاً دارای هادی مسی با ضخامت 0.4 میلی متر الی 0.8 میلی متر می باشند.
سطح مقطع کابل های مخابراتی، با قدرت انتقال سیگنال آن ها رابطه مستقیمی دارد، بنابراین در کابل هایی که قطر مغزی بیشتری دارند، از مس بیشتری استفاده شده و می توان از آن ها در فواصل طولانی تری برای کابل کشی استفاده کرد، زیرا این نوع کابل ها دچار افت کیفیت نمی شوند. کابل های مخابراتی براساس کاربردشان از تک زوج تا 200 زوج را شامل می شوند.
مقایسه کابل هوایی با کابل زمینی
این خطوط که بیش از ۹۷ درصد خطوط انتقال کشور را شامل می شوند از جنس آلومینیوم یا آلیاژی از آلومینیوم می باشند .
علت استفاده از این فلزسبک و ارزان بودنش نسبت به هادی هایی چون مس است ، البته به علت قابلیت هدایت الکتریکی کمتر آلومینیوم ضخامت آنها را با قرار دادن رشته های موازی همجنس و گاه فولادی در مرکز آن بالا می برند تا از هدایت الکتریکی بیشتری برخوردار گردد .
اولین خطوط انتقال برق(که در نیروگاه پرل استریت نیویورک به کار گرفته شدند) خطوط زمینی بودند ، اما کم کم جای خود را به خطوط هوایی دادند .
راه اندازی خطوط زمینی انتقال برق به علت هزینه های فراوان حفاری و ایجاد کانال های زمینی و زیر زمینی بسیار گران تر از راه اندازی خطوط هوایی است و گرفتن انشعاب از این خطوط مستلزم وجود ایستگاه های توزیع ، جعبه های انشعاب و تابلو های برق می باشد .
نیزعیب یابی این خطوط به علت در دسترس نبودن احتیاج به وسائل مخصوص و گران قیمتی دارد که هزینه های آن را افزایش می دهد .
در عوض در خطوط زمینی به ندرت اشکالی به وجود می آید و خاموشی آن به مراتب از خطوط هوایی کمتر است
کابل هوایی مسی
مس: کاربرد مس در کابل هوایی از رسانایی بالایی برخوردار است و استحکام کششی بیشتری دارد. بنابراین، مس به صورت رشته ای کشیده و سخت گزینه مناسبی برای خطوط سربار است. مس دارای چگالی جریان بالایی است و این به معنای ظرفیت حمل جریان بیشتر در واحد سطح مقطع است.
کابل هوایی آلومینیوم
آلومینیوم حدود ۶۰٪ از هدایت مس را دارد. به این معنی که برای همان مقاومت، قطر یک هادی آلومینیومی حدود ۱٫۲۶ برابر از رسانای مس است. با این حال، یک هادی آلومینیوم تقریبا نیمی از وزن رسانای معادل مس دارد.
همچنین استحکام کششی آلومینیوم نسبت به مس کمتر است. با توجه به عوامل ترکیبی از هزینه، رسانایی، استحکام کششی، وزن و غیره، آلومینیوم دارای لبه ای نسبت به مس است. بنابراین، آلومینیوم به طور گسترده ای برای هادی های سربار مورد استفاده قرار می گیرد.
کابل هوایی مس کادمیوم
آلیاژهای مس کادمیوم تقریباً ۹۸ تا ۹۹٪ مس و حداکثر ۱٫۵٪ کادمیوم دارند. افزودن حدود ۱٪ كادمیوم به مس، مقاومت كششی را تا ۵۰٪ افزایش می دهد و رسانایی را فقط حدود ۱۵٪ كاهش می دهد. بنابراین، رساناهای مس کادمیوم می توانند برای دهانه های فوق العاده طولانی مفید باشند. با این حال، به دلیل هزینه بالای کادمیوم، چنین هادی هایی ممکن است در بسیاری موارد غیراقتصادی باشد.
انواع کابل هوایی
- AAC هادی آلومینیوم
- AAAC رسانای آلیاژ آلومینیوم
- ACSR هادی آلومینیوم، تقویت شده از فولاد
- ACAR هادی آلومینیوم، آلیاژ تقویت شده
کاربرد کابل هوایی
این نوع گاهی اوقات به عنوان ASC رسانا رشته آلومینیوم نیز گفته می شود. این ماده از رشته هایی از جنس آلومینیوم درجه EC یا سیم رسانا الکتریکی ساخته شده است.
هادی AAC دارای رسانایی حدود ۶۱٪ IACS (استاندارد بین المللی مس آنیل) است. علی رغم اینکه از هدایت خوبی برخوردار است، به دلیل استحکام نسبتاً ضعیف، AAC در خطوط انتقال و توزیع روستا محدودیت دارد.
با این وجود، AAC را می توان در مناطق شهری برای توزیع در جایی که دهانه ها معمولاً کوتاه هستند، مشاهده کرد؛ اما هدایت بیشتری لازم است.
این هادی ها از آلیاژ آلومینیوم ۶۲۰۱ ساخته شده اند که از آلیاژ آلومینیوم-منیزیم-سیلیکون با استحکام بالا است. این هادی آلیاژ دارای مقاومت الکتریکی خوبی حدود ۵۲٫۵٪ IACS با مقاومت مکانیکی بهتری است.
از آنجا که از وزن کمتری AAAC در مقایسه با ACSR با استحکام و ظرفیت فعلی برخوردار است، AAAC ممکن است برای اهداف توزیع استفاده شود. اما معمولاً برای انتقال ترجیح داده نمی شود. همچنین هادی های AAAC به دلیل مقاومت در برابر خوردگی عالی می توانند در مناطق ساحلی بکار گرفته شوند.
ACSR متشکل از یک هسته فولادی جامد یا رشته با یک یا چند لایه از سیم های آلومینیوم با خلوص بالا (آلومینیوم ۱۳۵۰) پیچیده شده در مارپیچ است.
سیمهای اصلی ممکن است از جنس استیل گالوانیزه (گالوانیزه) یا فولادی با روکش آلومینیومی (آلومینیوم) باشد. پوشش های گالوانیزاسیون یا آلومینیوم نازک هستند و برای محافظت از فولاد در برابر خوردگی استفاده می شوند.
هسته فولادی مرکزی استحکام مکانیکی اضافی را فراهم می کند و از این رو، sag به طور قابل توجهی کمتر از سایر رساناهای آلومینیومی است.
هادی های ACSR در طیف گسترده ای از محتوای فولاد – از ۶٪ تا ۴۰٪ – در دسترس هستند. ACSR با محتوای فولاد بالاتر در جایی انتخاب می شود که به مقاومت مکانیکی بالاتری مانند عبور رودخانه نیاز باشد.هادی ASCR برای کلیه اهداف انتقال و توزیع بسیار استفاده می شود.
هادی ACAR با پیچیدن رشته های آلومینیوم با خلوص بالا (آلومینیوم ۱۳۵۰) روی هسته آلیاژ آلومینیوم-منیزیم-سیلیکون با استحکام بالا (۶۲۰۱ آلیاژ آلومینیوم) تشکیل می شود.
ACAR نسبت به رساناهای ACSR معادل الکتریکی و همچنین مکانیکی بهتری دارد. هادی های ACAR ممکن است در خطوط انتقال سربار و همچنین خطوط توزیع استفاده شوند.
جنس کابل هوایی
جنس کابل هوایی چیست؟در ابتدا جنس کابل هوایی از مس بود؛ اما آلومینیوم به دلیل هزینه بسیار کم و وزن سبک تر رسانای آلومینیوم در مقایسه با یک هادی مس با همان مقاومت جایگزین مس شده است.
در زیر برخی از مواد که رسانای خوبی محسوب می شوند، بیان می شود. بسیاری از فلزات و آلیاژهای دیگر که برق را هدایت می کنند وجود دارد.
نقره از جنس مس بیشتر است، اما به دلیل هزینه بالای آن، در اکثر موارد کاربردی نیست. از فولاد گالوانیزه نیز ممکن است به عنوان هادی استفاده شود.
ویژگی کابل هوایی
- رسانایی الکتریکی بالا
- استحکام کششی بالا به منظور مقاومت در برابر فشارهای مکانیکی
- هزینه نسبتاً کمتر بدون به خطر انداختن بسیاری از خواص دیگر
- وزن کمتر در واحد حجم
فروشگاه اینترنتی سیم و کابل نوید عرضه کننده انواع سیم و کابل با کیفیت و قیمت مناسب می باشد . برای خرید از محصولات با ما تماس حاصل فرمایید .